Bezpieczeństwo w e-commerce, czyli jak zapobiegać wyciekom danych i atakom hakerskim

Rozwój handlu internetowego niesie ze sobą wiele korzyści dla klientów, jednak otwiera też nowe możliwości dla potencjalnych złodziei danych. Serwisy e-commerce są szczególnie narażone na ataki hakerskie, wymagają więc przygotowania odpowiedniego zaplecza w kwestii bezpieczeństwa i ochrony danych. Na co należy zwrócić uwagę?

Certyfikaty SLL

Jedną z najważniejszych kwestii jest szyfrowanie SSL. Aspekt certyfikowania nie stał się jeszcze prawnym obowiązkiem, chociaż posiadanie takiego certyfikatu to niejako standard. Brak takiego szyfrowania umożliwia przejęcie danych, które klient wysyła do sklepu poprzez formularz. Aby chronić wszystkie dane klienta, należy objąć zabezpieczeniem całą stronę, nie tylko bramkę płatności. Certyfikat SSL nadaje witrynie wiarygodność poprzez graficzne przedstawienie szyfrowania (ikona kłódki).

Zabezpieczenia serwera

Istotne jest również zabezpieczenie serwera. Właściciel firmy może powierzyć to zadanie zewnętrznej firmie (tzw. hosting), ale także wykupić unikalne oprogramowanie, tworzące chronione hasłem bazy danych. Istnieją również programy uwierzytelniające, nadające specjalne certyfikaty. Aby je uzyskać, sklep internetowy musi spełnić szereg wymagań – w zamian otrzymuje gwarancję bezpieczeństwa oraz prestiżowe wyróżnienie.

Regularne edukowanie pracowników

Specjalne certyfikaty i zabezpieczenia nie dają jednak pełnego bezpieczeństwa. Niezwykle istotnym czynnikiem jest nadal pierwiastek ludzki. Wystarczy jedno kliknięcie, aby zainstalować złośliwe oprogramowanie działające na niekorzyść firmy. Malware instalowany jest często poprzez reklamy wysyłane drogą mailową, które coraz częściej łudząco przypominają autentyczne wiadomości biznesowe. Warto więc doedukować pracowników w dziedzinie zapobiegania oraz symptomów zainfekowania złośliwym oprogramowaniem, takich jak wyskakujące okienka reklamowe czy wolniejsze działanie komputera.

Częste zmiany hasła

Wielu pracowników posiada również dostęp do poufnych danych, chronionych własnym hasłem. O odpowiedni poziom bezpieczeństwa hasła można zadbać drogą systemową. Powinno ono mieć optymalną długość, zawierać cyfry, znaki specjalne oraz wielkie litery. Specjalnie wyszkolone boty w pierwszej kolejności szukają haseł admin czy prostych podpowiedzi, hasło musi być więc regularnie aktualizowane. Dodatkowym zabezpieczeniem przed podobnymi zagrożeniami może być wielostopniowa autoryzacja, jak np. weryfikacja dwuetapowa, która zwiększa bezpieczeństwo poprzez dodatkowe zabezpieczenie.

Zaufanie dla firm zewnętrznych

Firmy zajmujące się sprzedażą internetową coraz częściej decydują się na przechowywanie swoich danych w chmurze. Ważne jest, by zasady partnerstwa z zewnętrznymi firmami zarządzającymi chmurą były klarownie uregulowane. Wszyscy współpracownicy muszą mieć jasno określone zasady współpracy oraz zakres dostępu do danych, dzięki czemu firma będzie miała podgląd wszelkiej ingerencji administratora w sytuację na dysku. Technologia chmury stale się rozwija, stając się coraz bardziej bezpieczną. W ich ofercie często można znaleźć automatyczne tworzenie kopii zapasowych, które zabezpieczają firmę w sytuacji nagłej utraty danych.

Branża sprzedaży internetowej to pole podwyższonego ryzyka. Firmy oferujące usługi e-commerce muszą zadbać o zabezpieczenia, jednak ciągły ich rozwój pozwala na pewniejsze przechowywanie danych oraz uzyskanie zaufania klientów, które jest szczególnie ważne w dobie intensywnego rozwoju sprzedaży internetowej.