Dostawca usług IT – czym kierować się przy jego wyborze?

Nie ma jednej definicji określającej, jaka powinna być “dobra” firma oferująca usługi z zakresu technologii informacyjnych. Każde przedsiębiorstwo ma własną specyfikę działania, więc w poszczególnych przypadkach sprawdzi się współpraca z nieco innymi dostawcami. Niemniej jednak, wybierając partnera biznesowego z tej branży, na pewne rzeczy koniecznie trzeba zwrócić uwagę.

Kompatybilność oczekiwań i oferty

Każdy doświadczony biznesmen wie, że przed nową inwestycją należy sprecyzować potrzeby. Zależnie od skali działalności, gałęzi gospodarki i stylu zarządzania, wymagania wobec rozwiązań IT będą bardzo zróżnicowane. Jedni oczekują kompleksowej ochrony danych, drudzy poprawy wydajności systemów, jeszcze inni gwarancji ciągłości dostępu. Dostawca dostawcy nierówny, dlatego pierwszym krokiem podczas sprawdzania informacji o nim, powinno być przeczytanie proponowanej oferty. Jeżeli okaże się, że to nie takiego wachlarza usług się potrzebuje, można ułatwić sobie poszukiwania, wykluczając daną firmę.

Sprawny kontakt

IT to taka sfera działalności przedsiębiorstwa, w której nie można pozwolić sobie na marnowanie czasu. Każda stracona chwila, na przykład na skutek nagłej utraty danych, wiąże się z dużymi kosztami oraz szkodą dla wizerunku. Właśnie dlatego można w pełni zaufać wyłącznie takiej firmie, która jest w stanie utrzymać stały kontakt, by w razie potrzeby natychmiastowo interweniować. Najlepiej, by wyznaczony przedstawiciel klienta mógł w dowolnym momencie porozumieć się z osobą decyzyjną ze strony dostawcy. Pokazuje to podstawową przewagę niedużych, a tym samym skoncentrowanych i wyspecjalizowanych firm nad informatycznymi korporacjami.

Wiedza i umiejętności

Decydując się na częściowy lub całkowity outsourcing IT, każdy oczekuje przede wszystkim profesjonalizmu. W jakich zakresach powinien się objawiać? Po pierwsze, pod względem technologicznym. Nie wchodzi w grę, by usługodawca nie nadążał za nowościami na światowych rynkach lub korzystał z niepewnego sprzętu. Najlepiej, jeśli jego kompetencje w tym zakresie potwierdzają międzynarodowe certyfikaty oraz referencje zadowolonych klientów. Po drugie, liczy się umiejętność sprawnego poruszania się w świecie biznesu i mówienia jego językiem. Tylko w ten sposób da się zawiązać układ oparty na korzystnym partnerstwie, a nie relacjach firma zatrudniająca-firma zatrudniona.

Konkretność, konkretność i jeszcze raz konkretność

Od partnera warto oczekiwać pewnego zestawu cech, jeżeli współpraca ma być udana. Jedna z nich wysuwa się na pierwszy plan, bo bez niej trudno mówić o efektywności IT – konkretność. Już przy pierwszym kontakcie poważna firma musi być w stanie bez owijania w bawełnę przedstawić swoje faktyczne możliwości. Co więcej, powinna zaproponować ostateczną cenę danych realizacji. Lepiej nie oszukiwać się od samego początku – w tego typu branży zbyt niska stawka oznacza albo znikomy poziom kompetencji, albo wstępne ukrywanie części kosztów dla zrobienia lepszego wrażenia.

Świadomy klient wybierze dostawcę IT, który będzie w stanie najlepiej rozwiązać indywidualne problemy związane z jego działalnością. Zyska tym samym gwarancję, że oddał swój system w dobre ręce, a sam będzie mógł się skupić na rozwoju przedsiębiorstwa.