Jakie znaczenie dla IT ma stałe monitorowanie End to End?

Na każdą firmę składa się niezliczona ilość urządzeń IT. Mnóstwo kabli, komputerów, monitorów, serwerów, a do tego dochodzi jeszcze niezliczona ilość software’u – systemy operacyjne, programy i aplikacje. Administrator zaś musi czuwać nad tym, by każdy element tego informatycznego uniwersum działał sprawnie i bez zarzutu. Często okazuje się jednak, że problem z zacinającą się aplikacją leży znacznie głębiej niż można było się spodziewać.

W związku z powyższym, tak istotną kwestią jest monitorowanie poszczególnych elementów wchodzących w skład całego systemu. Usterki mogą pojawić się w różnych miejscach i bez pomocy programów do monitorowania trudno je zidentyfikować. Zdolność szybkiego ustalenia, gdzie leży problem, przełoży się na jakość usług oferowanych przez dział IT. Na monitorowanie składają się testy diagnostyczne, których wyniki służą do tworzenia analiz – wykonuje się je od czasu do czasu, pamiętając, że zbyt częste testy mogą przełożyć się na wydajność całego systemu. Zaletą monitorowania jest nie tylko zwiększenie szans w szukaniu usterek, ale także skrócenie czasu usunięcia awarii.

Tradycyjne monitorowanie jednak często ogranicza się do pojedynczych elementów całego systemu. Tymczasem, jeśli spojrzy się na schemat zarządzania transakcjami biznesowymi, łatwo spostrzec, że w całym procesie bierze udział bardzo dużo elementów – urządzenia sieciowe, serwery aplikacji, bazy danych i inne. Sprawdzanie wszystkiego osobno jest czasochłonne, a także może nie uwzględniać problemów pojawiających się na stykach połączeń.

Rozwiązaniem może okazać się system monitoringu, który dopiero raczkuje, czyli monitorowanie End to End (od końca do końca). Chodzi monitorowanie aplikacji przez uruchamianie nagranego scenariusza typowej transakcji użytkownika, które raz, że odbywa się często w czasie rzeczywistym, a dwa – w trakcie jednej operacji diagnozuje wszystkie elementy firmowego systemu. W biznesie to właśnie różnego rodzaju transakcje wędrują w postaci kodu przez wszystkie elementy systemu – śledzenie ich wędrówki umożliwia zbadanie każdej części informatycznej infrastruktury firmy.

Korzyści związane ze strategią monitorowania End to End wydają się oczywiste. To przede wszystkim możliwość szybszego odnalezienia źródła problemu i poprawienie jakości technologii informacyjnych w firmie. End to End pozwala również zmierzyć ryzyko awarii związanej z planowanymi zmianami w systemie. Projekty unowocześniające infrastrukturę będzie można dzięki temu zaplanować staranniej i z większą dokładnością. Skorzysta również środowisko aplikacji, które po wdrożeniu nowych metod diagnostycznych, powinny osiągnąć lepsze wyniki i przyczynić się do usprawnienia pracy w firmie.