Szyfrowanie danych odpowiedzią na potrzebę bezpieczeństwa w Twojej firmie

Szyfrowanie danych to zabieg, na który decyduje się coraz więcej firm po to, aby chronić informacje dostępne na swoich dyskach. W dobie cyfryzacji internet daje bowiem wiele możliwości, ale także niesie za sobą pewne ryzyko. Na czym dokładnie polega ten proces i czy warto go wdrożyć w struktury firmy?

Na czym polega szyfrowanie?

Szyfrowanie danych to najprościej mówiąc zamiana ich na inne, według określonego kodu. Podstawą do stworzenia programów szyfrujących była wymyślona przez Juliusza Cezara tysiące lat temu metoda, polegająca na tym, że daną literę alfabetu zastępowało się inną, o 3 wartości większą. Wraz z rozwojem komputerów zmieniała się wielkość klucza, obecnie podaje się ją w bitach, najbardziej popularne wartości to: 64, 128, 256 oraz 512 bitów. Im wyższa jest ta liczba, tym więcej sposobów użyto po to, aby zaszyfrować klucz. To oznacza, że żaden komputer nie jest w stanie złamać tego szyfru metodą prób i błędów. Nawet jeśli zgadnie metodę utajniania pierwszego ciągu znaków, wciąż będzie przed nim kilkaset innych.

Ryzyko w internecie

Warto zwrócić uwagę na fakt, że przestępcy posiadają coraz większą wiedzę technologiczną i informatyczną, a metody, którymi wkradają się do czyichś komputerów są coraz bardziej skuteczne. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku firm, które na swoich dyskach lub serwerach posiadają dane, które nie powinny zostać przekazane osobom trzecim. Dostęp do nich uzyskują na przykład poprzez wysłanie złośliwego oprogramowania drogą mailową lub przesyłając podejrzany link na portalu społecznościowym. Dlatego zgodnie z prawem, administrator danych ma obowiązek dołożyć wszelkich starań celem ich zabezpieczenia. Jedną z bardziej skutecznych metod jest właśnie zlecenie szyfrowania danych profesjonalnej firmie informatycznej.

Jakie dane warto szyfrować?

Na szyfrowanie danych decydują się zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Warto zainteresować się tym tematem gdy chce się chronić własne dane, takie jak projekty, strategie biznesowe czy listy klientów. Szyfrowanie pomoże także zabezpieczyć informacje o przelewach, dane bankowe czy faktury.

Dzięki szyfrowaniu danych można zabezpieczyć wrażliwe informacje, przechowywane na serwerach firmy. Takie rozwiązanie ochroni biznes przed utratą na przykład danych klientów, własności intelektualnej czy rachunków. Będzie można kontynuować swój biznes bez obaw, że nagle straci się coś, nad czym pracowano przez wiele miesięcy.